Choroby uzębienia, zwłaszcza w początkowym stadium, nie zawsze dają objawy w postaci dolegliwości bólowych. Dlatego tak ważna jest diagnostyka patologicznych zmian jeszcze na etapie, gdy istnieje możliwość wdrożenia skutecznego leczenia i uratowania zęba. Z pomocą w wykonywaniu niezbędnych czynności diagnostycznych pacjentom z Piotrkowa Trybunalskiego przychodzi nasza kompleksowo wyposażona pracownia RTG. Zdjęcia rentgenowskie jamy ustnej pozwalają na wykrycie zmian chorobowych oraz zapalnych w obrębie dziąseł. Ponadto umożliwiają one prawidłową ocenę struktury korzeni zębowych.

W naszym centrum stomatologicznym RTG zęba wykonywane jest przy użyciu sprzętu marki Kavo Focus GXS-700. Zapewnia on zaawansowany poziom obrazowania, dzięki któremu można bez trudu zdiagnozować występowanie w okolicach szczęki stanów zapalnych, które wymagają szybkiej interwencji stomatologicznej. Urządzenie to okazuje się również przydatne w wykonywaniu zabiegów z zakresu chirurgii dentystycznej i ortodoncji, umożliwiając postawienie prawidłowej diagnozy oraz podjęcie odpowiednich decyzji co do kształtu i czasu planowanej operacji.

RTG zęba – wskazania

Zastanawiasz się, kiedy powinno się wykonać RTG zęba? W naszym pogotowiu dentystycznym w Piotrkowie Trybunalskim zalecamy zrobienie zdjęć rentgenowskich uzębienia w kilku przypadkach: Są to kolejno: RTG Piotrków Trybunalski

• podejrzenie zaawansowanych stanów próchnicowych;
  • możliwość występowania zmian o charakterze nowotworowym w obrębie dziąseł;
  • weryfikacja tego, jak prezentują się korzenie zębów poddanych uprzednio leczeniu lub pozostawionych po usunięciu;
  • sprawdzenie stanu torbieli znajdujących się w okolicach uzębienia;
  • ocena ogólnego wyglądu jamy ustnej przed planowaną ekstrakcją zęba lub leczeniem kanałowym, a także przed założeniem protezy, aparatu ortodontycznego oraz wszczepieniem implantów;
  • określenie rozmiaru i charakteru uszkodzeń w urazach czaszki;
  • podejrzenie kamicy ślinianek.

W ramach RTG zwykle wykonuje się prześwietlenie jednego lub kilku zębów. Zmiany chorobowe na fotografiach manifestują się pod postacią białych plam.

RTG zębów – przebieg

Badania rentgenowskie uzębienia mają różny przebieg, w zależności od wybranego rodzaju czynności analitycznych. Prześwietlenie zewnątrzustne sprowadza się do umieszczenia w ustach pacjentów niewielkiej kliszy, którą należy przytrzymać tak, by zagwarantować odpowiednią widoczność zmian chorobowych na zdjęciu.

RTG zęba Piotrków Trybunalski Jeśli Tobie i Twojemu dentyście zależy na uzyskaniu bardziej szczegółowego obrazu za pomocą RTG, warto zdecydować się na wykonanie warstwowych zdjęć szczęki za pomocą tomografii, dzięki której można dokładnie przeanalizować znajdujące się w obrębie zębów stany chorobowe. W trakcie tzw. prześwietlenia pantomorgaficznego pacjent układa się w pozycji leżącej. Klisza zostaje wywołana po kilkunastu minutach. Podczas badania RTG nie musisz obawiać się bólu ani ewentualnych skutków ubocznych. Powinieneś jednak liczyć się z koniecznością założenia specjalnego fartucha ochronnego. W przeciwieństwie do fotografii zrobionej za pomocą prześwietlenia zewnątrzustnego, na którym widać jedynie jeden lub co najwyżej kilka zębów, badanie pantomograficzne pokazuje cały stan uzębienia.

Możliwe jest również zrobienie tzw. zdjęcia cefalometrycznego. Aparat RTG przystawia się do boku twarzy, dzięki czemu obraz ukazuje zarówno tkanki miękkie, jak i twarde (czyli kości). Jest to rozwiązanie często stosowane zarówno przez ortodontów, którzy na podstawie zrealizowanego prześwietlenia podejmują odpowiednie decyzje co do tego, jak powinno przebiegać leczenie danego pacjenta. Zdjęcia można wykonywać różnymi sposobami (np. metodą kąta prostego z wykorzystaniem specjalnego pozycjonera). Ocenie próchnicy na powierzchniach stycznych zębów służą natomiast tzw. fotografie skrzydłowo-zgryzowe.

RTG zęba – cena

W naszym centrum stomatologii oferujemy przystępne ceny zdjęć RTG szczęki i całej jamy ustnej. Koszt usługi uzależniony jest od jej zakresu oraz rodzaju prześwietlenia. Odwiedź Piotrków Trybunalski i przekonaj się, że chore zęby warto leczyć właśnie u nas.