Endodoncja, czyli leczenie kanałowe, obejmuje zabiegi ratujące ząb w przypadku zapalenia miazgi. Wewnątrz zęba znajduje się miazga. Jest to splot naczyń krwionośnych i nerwów. Jest wiele przyczyn powstania zapalenia miazgi zęba, ale najczęstszą jest bardzo głęboki ubytek próchnicowy, z którego bakterie próchnicotwórcze przedostają się bezpośrednio w sąsiedztwo miazgi. Zapalenie miazgi jest odczuwalne przez pacjenta jako ból. Dodatkowo zapalenie miazgi może spowodować powstanie zmian okołowierzchołkowych (zmian na samych końcach korzeni, które nieleczone są odpowiedzialne za zanik kości wokół zęba), a z czasem do powstania torbieli lub ropni. Nieleczone zapalenie miazgi prowadzi do jej martwicy. Rozróżniamy wiele rodzajów zapalenia miazgi, w stosunku do których stosujemy różne rodzaje leczenia. Przy leczeniu kanałowym zębów zależy nam na komforcie pacjenta, dlatego wykonujemy zabiegi w znieczuleniu oraz używamy technik, które w możliwie najmniejszym stopniu powodują ból pozabiegowy. Leczenie kanałowe, jeżeli ma być skuteczne i dokładne, najczęściej jest leczeniem długim i wielowizytowym. Wynika to głównie z czasu jaki jest potrzebny do zadziałania lekarstwa, odkażenia kanałów czy wreszcie odbudowy kości. Zabiegi wykonywane w gabinecie to między innymi:

• Pierwsza pomoc przy ostrym bólu
  • Chemo-mechaniczne opracowywanie kanałów z żywą lub martwą miazgą, zawsze przy użyciu endometru
  • Odkażanie kanałów
  • Leczenie zmian okołowierzchołkowych
  • Wypełnianie kanałów
  • Przygotowywanie kanałów pod leczenie protetyczne (wkłady koronowo-korzeniowe)